Vinst och idealism

”Hej, det här är Gröna-Annika med en glad midsommarhälsning. På den här bloggen Jag ska berätta lite om hur jag försöker leva miljövänligt och sunt. Igår skruvade jag in LED-lampor i barnens sovrum. Det är så fint att se dom ligga där och sova under en miljölampas sken. Vad kan vara viktigare än att lära barnen leva hållbart? Ni som följer mig på den här bloggen vet att jag bara dricker kranvatten, jag försöker undvika plastförpackningar och nu funderar jag på sluta flyga också.”

Detta är ett exempel på en miljöblogg. Den är skapad av en person som bestämt sig för att göra en insats och påverka andra till att leva som hon själv. Till skillnad från en journalist på en tidning utför Annika ett ideellt arbete.

Ett nytt sätt att nå ut

Det finns ett stort intresse för mode i samhället och denna efterfrågan har skapat en uppsjö av glamourbloggar. Till skillnad från miljöbloggen i exemplet ovan så är modeskribenter inte intresserade av att påverka läsarens politiska åsikter, det handlar om att visa upp bilder. Om många människor läser bloggen så kan detta var bra tillfälle för bemanningsföretag stockholm att köpa annonser på bloggen för att göra reklam för sina tjänster. Producenter av kläder och skönhetsprodukter kan också vilja använda bloggen för att visa upp sina varor. Den som skapat bloggen kommer få ersättning när hon visar upp ett av deras plagg. När influencern tar en selfie innifrån sin garderob nästa gång har hon på sig de sponsrade solglasögonen.

Digitala krönikor

En tidningskrönikör skriver, liksom bloggaren, alltid i jag-form. Det är inte tidningens åsikt han uttrycker, utan sin egen. Den digitala revolutionen har gjort att fler människor kan bli opionionsbildare och skaffa sig följare på nätet genom att starta bloggar. Problemet med mångfalden är att det kan vara svårt att finna fram till de läsvärda bloggarna. Kvaliteten på skribenterna är inte alltid den högsta.