Skaffa en företagsblogg

En blogg är inte bara ett sätt för dig att beskriva vad som händer på ditt företag, utan det är också ett utmärkt sätt för dig att få nya kunder. Som kund vill man inte bara se produkter på en sida och tjänster som erbjuds, utan man vill också kunna följa företaget på en djupare nivå. Med en blogg kan du visa precis vad ni har för er, berätta om milstolpar eller projekt som ni är riktigt stolta över.

Idag är det allt fler företag som väljer att också erbjuda någon form av blogg. Bloggen är viktig, eftersom det är ett bra sätt för dig att berätta mer ingående om de tjänster eller produkter som du har. Att skriva långa beskrivningar under varje produkt är inte bara jobbigt, utan det tar också upp onödigt mycket plats på din hemsida. Här berättar vi mer om hur du kan använda dig av en företagsblogg och vilka fördelar som finns.

Vem bör ha en företagsblogg?

Alla företag och verksamheter gynnas av att använda sig av en företagsblogg. Har du inte möjlighet eller tid att driva bloggen själv kan du med fördel utse någon av dina anställda eller ta hjälp av en skribent. En företagsblogg lämpar sig lika bra för mindre företagare som större och väletablerade, eftersom det ger kunder en ordentlig insyn i företaget. Har du t.ex. en takfirma som erbjuder takreparationer, takläggning och plåtslageri kan du visa upp dina bästa verk i bloggen, men du kan också berätta om hur ni arbetar miljömedvetet eller med fokus på hållbarhet. När man som kund letar efter plåtslagare för tak blir det betydligt mer professionellt om kunden också kan se arbeten som utförts.

Fördelar med en företagsblogg

Vi har redan listat ett flertal fördelar med att använda en företagsblogg, men ovannämnda fördelar är långt ifrån allt.

  • Med en blogg har du möjlighet att marknadsföra dig själv och ditt företag på ett mycket bättre sätt. En affär sker när ett möte mellan ett företag och en kund inträffar och det är precis det en blogg kan hjälpa dig med.
  • En blogg är en otroligt mångsidig kanal som du kan använda dig av på många olika sätt. Här kan du t.ex. väva in artiklar, länkar och filmer, men också ljudklipp, bilder och mycket mer. Det gör att dina inlägg inte bara består av några rader text, som de hade gjort om du t.ex. använde dig av Twitter.
  • Bloggen är ett ganska så tyst och diskret sätt för dig att marknadsföra ditt företag. Även om du inte uppdaterar den på länge kommer den finnas kvar och jobba “i det tysta”. Människor kan således fortfarande hitta till din hemsida, utan massa högljudd reklam.
  • Länken till din blogg kan med fördel delas i sociala medier och det ger dig ett försprång. Genom att posta en länk till företagets blogg kommer den ut till många människor samtidigt. Här rekommenderar vi att du även gör länken delbar, så att andra kan dela den vidare.